László Moholy-Nagy (1895 - 1946) Macar ressam ve fotoğrafçı, aynı zamanda Alman Bauhaus okulunun eğitimcilerindendir (Bauhaus tasarım ve mimarlık okul ve atölyesini lütfen ayrıca okuyunuz). Konstrüktivizm akımından çok etkilenmiş, teknoloji ve endüstriyel akımın sanata entegrasyonunda çok önemli rol oynamıştr. Parlak bir öğrenci olmuş. Önce hukuk okumuş, 1. Dünya savaşından sonra özel bir sanat okuluna da devam etmiştir. 1923 yılında endüstriyel dizaynın beşiği Bauhaus okulunda öğretmenliğe başlamıştır. Kariyeri boyunca, fotoğraf, grafiksel yazı tekniği, heykel, baskı ve endüstrüyel dizayn konusunda çok önemli çalışmalar yapmıştır. Özellikle, bugünkü sanatsal fotoğrafın grafik sanatlarıyla örtüşmesine büyük katkıları olmuştur. “Fotoğraf, 20.yy’ın modern sanatıdır” sözü ona aittir. Londra’ da da ders vermiş, 1937’ de Amerika’ ya davet edilmiş, Chicago’ da Yeni Bauhaus’ un yöneticisi olmuştur. 1946 yılında ölmüştür. Çalışmaları halen Washington DC Ulusal galeride sergilenmektedir. Kendisi, sanatta ve sunumda kinetik, gölge ve ışığın ustası olarak kabul edilmektedir. Sizlere, 20. yy modern sanat ve görüşüne önemli katkılar sunmuş olan ustanın, fotografik, fotomontaj ve grafik çalışmalarından bir kaç kare sunuyorum. Dikkatle incelemenizi öneririm.
Özellikle sosyal medyada, bazı fotoğraf paylaşımlarında Empresyonistik etki adı altında, uzun pozlamayla birlikte fotoğraf makinesini aşağıya doğru kaydırma hareketiyle, bir takım kareler yayınlanmaktadır … Tabii, bu gibi denemeler, güzeldir, hele de aynı tarz ve konseptlerin sürekli tekrar edilerek paylaşıldığı sosyal medya mecrasında, değişiklik açısından hoştur ….. Ancak, bu gibi deneme ve çalışmalar, sanatta empresyonizmin anlamını bilmeden, okumadan, sadece değişiklik olsun diye, ezbere dediğimiz, kulaktan dolma bir şekilde yapılmışsa, ve size çekiminiz ne kadar iyi olursa olsun, -neden çektin …, -bu tarzı açıklar mısın …., bu kare sana ne hitap ediyor?? vs gibi sorular sorulduğu zaman, cevap veremiyorsanız ya da tatmin edici cevaplar veremiyorsanız, işte orada, kurguladığınız, çekmeye çalıştığınız ya da taklit ettiğiniz her ne çalışmaysa, değeri ve anlamı açısından sorun var demektir … Gelelim, kısaca empresyonizme; sanatta, tabii ki fotoğrafçılık tarihinde empresyonizm, 19.yy ve
Yorumlar
Yorum Gönder